Steeds meer bedrijven vertrouwen op softwareondersteuning in de vorm van een CRM-systeem op het gebied van klantrelatiebeheer en klantcontact. Maar wat is CRM-software binnen bedrijfssoftware
precies?
“CRM” is een afkorting dat “customer relationship management” betekend. In essentie is dit de consistente afstemming van een bedrijf met zijn eigen klanten. Ook gaat dit gepaard met het optimaliseren van klantrelatieprocessen en verkoopprocessen.
Belang van een CRM-software
Een CRM-systeem stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen, maar ook de verkoopprocessen. Deze kunnen vervolgens worden beheerd en geoptimaliseerd.
De CRM-software fungeert als een centrale database voor alle klantgegevens. Voor elke klant kan een apart klantenbestand worden aangemaakt waarin alle klantdata wordt bijgehouden. Dit kan danook binnen het systeem geanalyseerd worden.
Functies van een CRM-systeem
Aan de softwarekant worden de voordelen mogelijk gemaakt door verschillende functies. De belangrijkste toepassingen van een CRM-software zijn:
- marketing
- klantenservice
- contact
Niet elk bedrijf profiteert noodzakelijkerwijs van het gebruik van alle beschikbare modules en functies van een CRM-systeem. In plaats daarvan gaat het zoeken naar een geschikt systeem over het zo nauwkeurig mogelijk voldoen aan de opgestelde eisen. De vereisten verschilt van bedrijf tot bedrijf. Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn op de eisen van een bedrijf. Een belangrijke factor is bijvoorbeeld vaak de grootte van een bedrijf.
Waarom hebben bedrijven branche specifieke software nodig?
De sector van een bedrijf heeft ook invloed op de eisen van een bedrijf voor CRM-software. Elke sector wordt gekenmerkt door branchespecifieke processen. Een geschikt CRM-systeem moet deze processen digitaal in kaart kunnen brengen. Als in plaats daarvan een systeem wordt gebruikt dat niet specifiek voor de sector is gemaakt, zijn vaak vele aanpassingen nodig om het in kaart brengen van alle processen mogelijk te maken.
Dit is niet alleen een extra inspanning, maar ook extra kosten. Daarom moeten bedrijven zich bij het zoeken naar geschikte CRM-software vooral richten op systemen die zijn afgestemd op de eisen van hun eigen branche.
Een blik op de auto-industrie
De Nederlandse auto-industrie kenmerkt zich door een aanzienlijke productie van bedrijfswagens. De productie en distributie van bedrijfsvoertuigen zijn daarom ook van groot belang voor de Nederlandse economie
Tegelijkertijd ondergaat de auto-industrie een grote verandering. Zo groeien elektrische auto’s in populariteit in vergelijking met de normale verbrandingsmotoren. In heel Europa dwingt deze ontwikkeling veel fabrikanten tot heroverweging.
De juiste CRM software voor de automotive industrie
Bedrijven in de auto-industrie maken vaak deel uit van een lange toeleverings- en distributieketen die zich uitstrekt over de grenzen van veel verschillende landen. Om het overzicht te houden en snel te kunnen reageren bij een incident is bedrijfssoftware nodig. Een supply chain management module, die vaak onderdeel is van het ERP systeem, speelt vaak een rol in CRM. CRM-systemen kunnen niet alleen worden gebruikt om klantrelaties te beheren, maar bijvoorbeeld ook relaties met leveranciers, iets waar EASI goed in is.